Trudo en Wonion over EPV: 2.0: wel of geen goed idee?

Geplaatst op 12 augustus 2024
Geschreven door
Categorie Algemeen

EPV 2.0 biedt woningcorporaties nieuwe mogelijkheden. De nieuwe regels zorgen voor potentieel meer inkomsten om huurwoningen energiezuiniger te maken. Het doel? Investeringen stimuleren in duurzame renovaties en nieuwbouwprojecten. Financiële voordelen voor corporaties en zekerheden voor huurders. Een win/win? Of is het niet zo simpel?

Het inzetten van EPV brengt uitdagingen met zich mee. De complexiteit van de implementatie, de verhouding tussen opbrengsten en monitoringskosten en onzekerheid rondom salderen. In een gesprek met Jos Goijaerts, Medebestuurder bij Trudo en Barend Wassink, Manager Vastgoed bij Wonion, verkennen we welke afwegingen deze corporaties maken om EPV 2.0 juist wel (Wonion) of juist niet (Trudo) in te zetten.

Trudo, wat zijn bij jullie de overwegingen om EPV 2.0 niet in te zetten?

“Onze hoofdafweging is betaalbaarheid. We streven altijd naar zo laag mogelijke woonlasten, niet enkel de huur. Door te focussen op duurzame nieuwbouw, zoals woningen met warmtepompen en goede isolatie, houden we de energie- en CO2-beslag minimaal. In de bestaande voorraad willen we ook energetisch goede woningen als ‘normaal’ beschouwen. Inmiddels zitten we met onze hele voorraad gemiddeld op label A  Daarnaast is de administratieve last rondom EPV voor ons ook een reden om het niet te doen. Het monitoren en de individuele afwegingen geeft veel administratieve lasten. We verwachten daarbij veel discussie van huurders rondom de jaarlijkse eindafrekeningen dus daar blijven we liever van weg.”

“Een derde afweging is het risico op scheve ogen tussen huurders onderling. Het komt nu ook voor dat we in een wijk grotere woningen voor eenzelfde huurprijs als kleinere woningen verhuren. Die woningen zitten dan beide op de passendheidsgrens. Dat zijn lastig uit te leggen situaties voor huurders. We verwachten dat de invoering van EPV resulteert in meer van dit soort discussies.”

En Wonion, wat is jullie afwegingskader om EPV juist wel in te zetten?

“Ook bij ons is betaalbaarheid voor de huurder het grootste argument. Wij zien EPV juist als een middel om de goede betaalbaarheid te borgen. Ik herken het argument over de administratieve rompslomp. Dat was voor ons bij EPV 1.0 ook zeker een zoektocht. Door die ervaring weten we hoe we het monitoringsaspect efficiënt moeten aanpakken. En als het proces eenmaal ingericht is, valt de handeling mee. Ondanks de initiële uitdagingen levert het ons onder aan de streep meer controle op over de woonlasten. Ook zijn we minder afhankelijk van energieprijsstijgingen en heeft onze huurder een duurzaam voordeel. Voor ons is EPV 2.0 dus zeker een win/win.”

Hoe verhouden de administratieve lasten van EPV zich tot de opbrengsten bij Wonion?

“Van de twaalf maanden dat Wonion EPV vraagt, betalen we ongeveer twee maanden voor het monitoren. Er blijven dus ruimschoots tien maanden over, dus dat stelt ons in staat om een aanzienlijk netto voordeel te behalen, zowel bij renovaties als bij nieuwbouw.”

“In basis vind ik het ook niet verkeerd dat er een monitoringsaspect aan zit. Er is in de sector veel nieuwbouw neergezet met de belofte van mooie energieprestaties. De woning wordt opgeleverd en niemand kijkt ooit nog of die belofte gerealiseerd wordt. Met EPV monitoring houd je meer controle op het resultaat. Het geeft ook de mogelijkheid om te acteren als er bijvoorbeeld ineens een hoge warmtevraag ontstaat voor een warmtepomp. Je kunt dan veel beter zien waar het probleem zit. Is het verbruik in de hele wijk 75% hoger? Dan ligt het probleem waarschijnlijk niet bij je huurders. Je kunt dan gerichter actie ondernemen en je leveranciers daarop aanspreken.”

Hoe monitoren jullie dit soort situaties bij Trudo?

We monitoren vooral het resultaat van de verschillende systemen die we in de afgelopen jaren hebben toegepast en de energielasten ervan voor de bewoners. Dat levert ons inzichten op in de effectiviteit van die systemen. We monitoren dus meer om de techniek en de verwachte besparing op energielasten te evalueren. Vooral om daarvan te leren bij de keuzen bij nieuwe projecten.

Wanneer voeren jullie EPV bij Wonion in? Alleen bij nieuwbouw of ook bij renovaties?

“We passen EPV toe bij zowel nieuwbouw als renovaties. We garanderen onze huurders dat de woonlasten niet hoger zijn na de renovatie. Dit doen we door hun energierekeningen te evalueren en eventueel de EPV-bijdrage aan te passen. Huurders krijgen een goed geïsoleerde, comfortabele woning. De woonlasten die daarbij horen zijn niet hoger dan voor de ingreep. Om dit te realiseren vragen we het jaarverbruik op van de afgelopen twee jaar waarmee we rekenen. Op het moment dat iemand heel laag zit in energielasten, bijvoorbeeld omdat iemand nauwelijks thuis is of de CV heel laag heeft staan, toppen we de EPV iets af.”

Daarmee is Wonion dus in de lead van de energiekosten?

“Klopt, je hebt meer controle over het basisenergieverbruik voor het verwarmen en ventileren van de woning. De EPV-regeling heeft als voordeel dat wij bepalen wat de indexering is, niet de energiemaatschappij. Dat maakt het voor corporaties ook interessant om te blijven investeren in duurzaamheid. Als corporatie kun je garanderen dat de stijging van de EPV minder hoog is dan de energieprijzen. Het nadeel is nog wel de saldering- en de terugleververgoeding. We zitten in een hectische en roerige tijd, dat maakt de toekomst wel wat spannend en onzeker.”

Bij Trudo verduurzamen jullie dus zonder dat in rekening te brengen bij de huurders?

“Ja, isolatiewerkzaamheden en zonnepanelen zitten bij ons gekoppeld aan planmatig onderhoud aan het casco. Dat doen we al jaren zonder huurverhoging te vragen. Ook om te zorgen dat we geen discussie hebben met bewoners over draagvlak en iedereen meedoet. Het belang van de huurder en diens woonlasten is daarbij wel een doorslaggevende factor geweest.”

En bij Wonion hebben jullie een ‘niet meer dan anders’ principe?

“Voor niks gaat de zon op. Dus als wij een ingreep doen, moet de huurder daar iets voor betalen. Wel altijd in het voordeel voor de huurder. Zo leggen we al bijna vijftien jaar zonnepanelen. We rekenen altijd uit wat zonnepanelen op jaarbasis opbrengen. De huurder betaalt een kleine vergoeding, maar op jaarbasis profiteert hij van de zonnepanelen. Ook met isolerende maatregelen hebben we dat in het verleden gedaan. Dat mag nu niet meer vanuit de wet- en regelgeving, maar EPV geeft ook daar weer mogelijkheden: als je het in het geheel doet kun je het wel in rekening brengen.”

“We verduurzamen niet alle woningen tegelijk dus je krijgt een verschil in kwaliteit. Vanuit sociaal oogpunt vind ik het lastig uit te leggen dat we een ton in een woning stoppen om hem te verduurzamen, de huurder een hele lage energierekening heeft en daar geen extra huur voor hoeft te betalen. Dat voelt niet goed tegenover onze andere huurders.”

Spelen de Nationale prestatieafspraken (NPA) daarbij nog een rol?

“Zeker. We moeten woningen verduurzamen om te voldoen aan de NPA. Daarbij voeren we bij Wonion discussie of de extra investering die nodig is om EPV te vragen ook terug te verdienen is. Wij zien vaak dat het loont om de extra investering te doen om ook een EPV te kunnen vragen. De extra opbrengsten kunnen we weer in verduurzaming steken.”

“Bij Trudo vullen we de verduurzamingsopgave uit de Nationale prestatieafspraken anders in. Woningen worden bij planmatig onderhoud en mutatie verduurzaamd en we kennen bijna geen grootschalige renovatieprojecten. Daarom past de EPV wellicht minder goed bij ons dan bij een reguliere corporatie.”

Wat doe je bij Wonion als huurders niet willen verduurzamen?

Tot voor kort was dit geen probleem. Gemiddeld waren het zes of zeven op de honderd huurders. Vaak omdat ze de ingreep mentaal te zwaar vonden. De laatste maanden zien we echter een verschuiving. Door de enórme onzekerheid op de energiemarkt over de terugleververgoedingen, de salderingsregeling en de berichten in de media, merken we dat steeds meer huurders twijfelen of zelfs al snel ‘nee’ zeggen tegen het verduurzamingsplan. We zien het aantal oplopen richting 30/40% of zelfs nóg meer.

Wanneer zou Trudo EPV 2.0 wel overwegen?

Wellicht dat we het heroverwegen als het financiële voordeel substantieel groter is en als het monitoringsaspect makkelijker wordt. Het moet wel altijd goed en eenvoudig uit te leggen zijn aan de huurders. Het gaat daarbij uiteraard om balans. Ik vind het communicatie-aspect ook nog steeds een lastige.

We passen we bij Trudo voor bijna al onze woningen het ‘Slimmer kopen’ principe toe. Dat speelt ook een rol in onze beslissing rondom EPV. Huurwoningen die muteren worden eerst via ‘Slimmer Kopen’ te koop aangeboden. Hierdoor ligt grootschalige inzet van EPV ook minder voor de hand.

Meer weten over de kansen van EPV 2.0?

Tijdens de training introductie EPV 2.0 wordt u in 2,5 uur bijgepraat vanuit het perspectief van de bewoner, techniek in de woning, impact op uw organisatie en de businesscase.

Het resultaat? U kent de voors en tegens van de Energieprestatievergoeding en ontvangt handvatten om de juiste afweging te maken. Bekijk het programma en de data.

  • Victor Burger
    Victor Burger Partner, sectormanager wonen, senior adviseur woningcorporaties Meer info

Relevante opleidingen

Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inzicht in verschillende sturingsmodellen
  • Actuele kennis over bekostiging vastgoed vanuit de Wlz
  • Alles over bekostigingsvormen (intramuraal met verblijf, VPT, MPT, PGB)
  • Investeringen op een verantwoorde wijze beoordelen
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Effectief borgen van regels en beleid
  • Compliance eisen en risicomanagement
  • Toetsingskaders voor bestuur en toezicht
  • Opstellen control framework
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Historische kostprijs, bedrijfswaarde en marktwaarde
  • Tijdswaarde van geld, exploitatiekasstromen en disconteringsvoet
  • Factoren van invloed op waardebegrippen
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inzicht in spelers zorgmarkt
  • Eisen en beoordelen businesscase
  • Opbouw van huurovereenkomst
  • Beoordelen risico’s zorgvastgoed
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inzicht bekostigingsstructuur zorg
  • Impact care en cure op vastgoed
  • Actualiteit en dynamiek sector
  • Integratie in portefeuillestrategie
Belastingen

Wat leer je?

  • Inzicht in de actuele ontwikkelingen en de impact rondom fiscaliteit.
  • Welke fiscale vragen u kunt stellen vanuit je rol als toezichthouder.
  • Inzicht in (fiscale) risico’s en sturingsmogelijkheden bij de corporatie.
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Opgaven te vertalen naar strategische sturing
  • Portefeuilleplan inhoudelijk beoordelen en opstellen
  • Wensportefeuille vertalen naar een haalbare portefeuillestrategie
  • Transformatieprogramma formuleren voor assetmanagement
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Verschillende rentemanagementstrategieën
  • Ontwikkelingen inflatie, marktrente en beleidsrente
  • Vereisten WfZ en NZa gebruik rentederivaten
  • Financierings- en rentebeleid en governance kaders
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Wat onrendabel investeren is
  • Op verantwoorde wijze toch onrendabel kunnen investeren
  • Op hoofdlijnen grenswaarden bij je corporatie bepalen
  • Een transformatieprogramma bepalen
  • De financiële kaders en de keuzes die je hierin kunt maken
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Het effect van de wijzigingen in de beleidswaarde
  • Waarom deze worden doorgevoerd
  • Wat je moet inrichten om de beleidswaarde vast te stellen
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Op hoofdlijnen grenswaarden bij je corporatie bepalen
  • De relatie tussen financieel rendement en maatschappelijke inzet
  • Kritisch nadenken over volkshuisvestelijke inzet en financiële continuïteit
  • De financiële kaders en de keuzes die je hierin kunt maken
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Basiskennis van het thema ESG
  • Wat binnen de E, S en G de meest relevante onderwerpen zijn voor woningcorporaties
  • Recente ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving, vanuit toezichthouders, sectorfinanciers en andere stakeholders
  • Best-practices op het thema ESG binnen en buiten de sector
  • Waar de mogelijke kansen en uitdagingen liggen
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Strategische beleidsinzichten van de Rijksoverheid
  • Impact van Rijksbeleid op vastgoedstrategie
  • Randvoorwaarden voor optimale woonzorgomgevingen
  • Juridische mogelijkheden bij huur- en samenwerkingsovereenkomsten
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inhoud en achtergrond van het Rijksbeleid
  • Inzicht in vastgoedproducten
  • Meer over financiële (on)mogelijkheden
  • Selectiecriteria voor zorgpartners
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • De rechten en plichten van huurder en verhuurder
  • Welke soorten huurovereenkomsten er bestaan
  • Handvatten voor samenwerkingsafspraken
  • Opzeggingsmogelijkheden
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Inzicht kerngetallen en rendementen
  • Samenhang financiële thema’s
  • Beslissingen en afwegingen maken
  • Intern de juiste vragen stellen
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Financiële basiskennis
  • Inzicht begrippen en denkwijzen
  • Stukken interpreteren en beoordelen
  • Vragen stellen als sparringpartner
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Waarde van rentmeesterschap
  • Prio’s duurzaam bedrijfsmodel
  • Impact van functionele veroudering
  • Bepalen optimale beleidsmix
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Vertalen van portefeuille naar beheer
  • Sturen op prestatie complexen
  • Opstellen van exploitatiestrategie vastgoed
  • Rendementsbepaling op complexniveau
Risicomanagement

Wat leer je?

  • Inzicht in risico’s en verbinding met prestaties
  • Pragmatisch te kijken naar risico’s
  • Effecten van beheersmaatregelen
  • Hanteren van ‘kansen pakken’ en ‘risico’s vermijden’
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Samenhang financiële thema’s
  • Wet en regelgeving voor de sector
  • Beoordelen financiële gevolgen
  • Intern de juiste vragen stellen
Inkomensregistratie

Wat leer je?

  • Spelregels rondom passend toewijzen
  • Inzicht in loonstroken en specificaties
  • Uitzonderingssituaties registreren
  • Ervaring door te oefenen
Risicomanagement

Wat leer je?

  • Het belang en proces van risicomanagement begrijpen en toepassen.
  • Risico’s en beheersmaatregelen effectief in kaart brengen en beoordelen.
  • Risicobereidheid vaststellen en ermee werken.
  • Inzicht in rollen en verantwoordelijkheden binnen risicomanagement.
Investeren

Wat leer je?

  • De spelregels bij rekenen
  • Opstellen projectinvestering
  • Consequenties rendementskengetallen
  • Inzicht door te oefenen
Investeren

Wat leer je?

  • Toetsten vanuit invalshoeken
  • Opstellen gezond en werkbaar kader
  • Impact onrendabel investeren
  • Normeren van projecttoetsing
Inkomensregistratie

Wat leer je?

  • Spelregels rondom passend toewijzen
  • Inzicht in loonstroken en specificaties
  • Uitzonderingssituaties registreren
  • Ervaring door te oefenen
Belastingen

Wat leer je?

  • Spelregels rondom BTW
  • Inzicht in specifieke situaties
  • Beoordelen van facturen
  • Besparen van kostbare tijd
Woningwet

Wat leer je?

  • Ins en outs servicekosten
  • Inzicht in verdeelsleutels
  • Wat wel en niet belangrijk is
  • Spelregels bij VvE’s
Investeren

Wat leer je?

  • Spelregels rekenen aan vastgoed
  • Reken op basis van kasstromen
  • Waardebegrippen bij vastgoedwaarde
  • Beleidswaarde en marktwaarde
Investeren

Wat leer je?

  • Spelregels rekenen aan vastgoed
  • Reken op basis van kasstromen
  • Waardebegrippen bij vastgoedwaarde
  • Beleidswaarde en marktwaarde
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Inzicht in beoordelingscriteria
  • Alles over bijstuurinstrumenten
  • Opstellen financieel sturingskader
  • Rol van eigen vermogen en ORT budget
Begroten

Wat leer je?

  • Nieuwste vormvereisten en regels
  • Praktische tips opstellen jaarrekening
  • Inzicht in samenhang van onderdelen
  • Jaarrekeningen lezen en interpreteren
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Opstellen portefeuillestrategie
  • Randvoorwaarde en bouwstenen
  • Integreren duurzaamheidsvisie
  • Samenhang vastgoed- en financiële sturing
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Het bedrijfsmodel van de corporatie(sector).
  • Belangrijkste elementen en samenhang in vastgoed- en financiële sturing.
  • Financiële en vastgoedsturing in maatschappelijke context.
  • Inzicht in financierings-, performance- en risicoratio’s.
  • Inzicht in soft controls en balans tussen hard en soft controls.
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Fraudesignalen en kunt frauderisicofactoren identificeren
  • Opstellen van frauderisicoanalyse/compliance analyse
  • Mogelijke impact van frauderisico’s evalueren
  • Inzetten van maatregelen voor beperken fraude- en compliance risico’s
Begroten

Wat leer je?

  • Gestructureerd opstellen van begrotingsproces
  • Jaarlijkse doelstellingen vertalen naar financiële input
  • Impact van aanpassingen op financiële ratio’s
  • Opstellen balans, verlies- en winstrekening en het kasstroomoverzicht
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Het ESG thema in een notendop
  • Kansen en risico’s voor uw organisatie
  • Ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving
  • ESG best-practices van binnen en buiten de sector
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Actuele kennis 3-LoD model en 3-LM
  • Dillema’s begrijpen en afwegen
  • Inzicht in processen 1e, 2e en 3e lijn
  • Grip op de verantwoordelijkheden
Control & Compliance

Wat leer je?

  • De belangrijkste uitgangspunten van de EPV 2.0
  • Inzicht in de impact voor de bewoner, woning, organisatie en financiën
  • De waarde van de EPV voor de eigen organisatie in schatten
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Verschillende vormen van samenwerking
  • Begrijpen wanneer welke vorm toepasselijk is
  • Voor- en nadelen van de diverse vormen
  • Inzicht in de kosten en opbrengsten

Wat leer je?

  • Welke projectadministratie vorm bij je corporatie past
  • De verschillende rollen en belangen inzien
  • De risico’s binnen projectmanagement
  • Benodigde tools voor projectrapportage
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
AI

Wat leer je?

  • AI inzetten voor financiële analyses en rapportages
  • Microsoft Copilot en Power BI AI-functies toepassen
  • AI-pilots opzetten en uitvoeren
  • Use cases identificeren en implementeren
AI

Wat leer je?

  • Inzicht in impact AI op financiële functies
  • AI-roadmap ontwikkelen
  • ROI van AI-projecten beoordelen
  • Governance en risico’s rond AI
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Financiële ratio’s, zoals ICR en LTV begrijpen
  • Inzicht in financiële effect strategische keuzes
  • Volkshuisvestelijke prioriteiten beter afwegen
  • Meer wederzijds begrip
Belastingen

Wat leer je?

  • Regie nemen in fiscale processen
  • Kansen en risico’s omzet- en overdrachtsbelasting
  • Je kent de risico’s en regelingen bij loonbelasting
  • Verschillende fiscale processen en aandachtspunten
Belastingen

Wat leer je?

  • Alles over fiscale regelgeving
  • Basisbeginselen corporatiebelastingen
  • Oefenen met bijzondere fiscale situaties
  • Gesprekspartner op fiscaal gebied
Belastingen

Wat leer je?

  • Kansen en risico’s omzetbelasting
  • Oefenen met praktijkvoorbeelden
  • Benodigdheden voor dossier Belastingdienst
  • Regelgeving Wet Keten Aansprakelijkheid
Belastingen

Wat leer je?

  • Alles over fiscale regelgeving
  • Opstellen raamwerk fiscale aangifte
  • Oefenen met bijzondere fiscale situaties
  • Gesprekspartner op fiscaal gebied

Relevante artikelen

Start typing and press Enter to search