Van aannames naar afspraken: Lefier en Cosis over zorghuurcontracten

Geplaatst op 19 juni 2025
Geschreven door
Categorie Wonen en Zorg

Woningcorporatie Lefier en zorgorganisatie Cosis werken al tientallen jaren samen in zorgvastgoed. Over de tijd heen werden diverse huurcontractvormen gebruikt. Met name de contracten over het vastgoed voor intramurale zorg met verblijf riepen vaak vragen op. Wat spreken we precies af? Hoe gaan we om met onderhoud? En hoe zit het met kosten en risico’s?

Bij Lefier ontstond behoefte aan standaardisering en Cosis wilde graag betere afspraken maken over bijvoorbeeld de impact van het scheiden van wonen en zorg. Maar hoe zorg je in een veranderende omgeving voor eerlijke huurafspraken tussen een woningcorporatie en een zorgorganisatie? Volgens Ronald Werkman, manager makelaardij bij Lefier en Johan ten Cate, manager vastgoed bij Cosis, kom je verder door elkaar écht te leren kennen.

Wat was de aanleiding om jullie huurcontracten samen te standaardiseren?

“Veel van onze bestaande huurcontracten voor intramurale zorg zijn in basis een wooncontract. Vaak zijn ze verouderd, waardoor de risico’s voor beide partijen niet goed waren afgedekt. We merkte dat we beide zoekende waren naar de invulling van nieuwe contracten. Denk aan het type contract, de afspraken over huurprijzen, contractvoorwaarden, onderhoud, enz. Het was lastig om hier een gezamenlijke oplossing voor te vinden.”

Tegen welke knelpunten liepen jullie aan?

“Vooral het verschil in belangen. Sommige actieve contracten waren al lang geleden opgesteld. Vaak in de vorm van een wooncontract met een zeer sociale opzet. Bij het verhuren aan Cosis hadden we vanuit Lefier sociale huurprijzen gerekend en het onderhoud op ons genomen. In het licht van de huidige markt en tijd kwam dat voor intramurale zorg niet meer uit. Daarnaast zijn er in de loop van de tijd meer mogelijkheden gekomen zoals een ROZ-contract.”

“Cosis ziet tegelijkertijd een verandering in de manier waarop wordt gekeken naar wonen en zorg voor haar cliënten. Het wonen staat steeds meer voorop en ook de druk vanuit zorgkantoren om wonen en zorg te scheiden neemt toe. Dat vraagt om meer flexibiliteit in huurovereenkomsten dan voorheen.”

“We zochten daarom naar een standaard overeenkomst die voor iedereen passend was. Wat zet je in zo’n standaard overeenkomst? Hoe krijg je draagvlak bij beide partijen? Een hele uitdaging en direct de reden om dit met een externe partner op te pakken. Aangezien we beiden Finance Ideas al kenden, hebben we hun expertise op inhoud en procesniveau ingeschakeld.”

En de eerste stap was om elkaars perspectief te begrijpen?

“Klopt. We zijn gestart met de vraag: hoe ziet jouw wereld eruit en hoe ziet mijn wereld eruit? Dat bleek een cruciale eerste stap. Bij onderlinge contracten ligt de focus vaak op de inhoud van het contract, terwijl de context van de ander onvoldoende wordt begrepen. Het was heel waardevol om hier bewust tijd voor te nemen. Door elkaars situatie en knelpunten te delen, ontstond veel meer inzicht en wederzijds begrip.”

“Door het delen van belevingen werd duidelijk dat het voor de andere partij vaak om nieuwe informatie ging. Informatie waarvan wij dachten dat die voor hen al bekend was. Hierdoor ontstond er begrip voor elkaars leefwereld. We kregen nu een goed beeld van waar je als zorgorganisatie en als corporatie tegenaan loopt. Ook werd duidelijk welke kwesties voor Cosis en Lefier belangrijk zijn. We bleken veel aannames te hebben over elkaar. Door de tijd te nemen om dit met elkaar te bespreken, ontstond inzicht en wederzijds begrip.”

Wat was zo’n aanname dan?

“Bij Cosis waren we in de veronderstelling dat Lefier de verhuur als een commerciële activiteit beschouwt, bedoeld om er financieel van te profiteren. En bij Lefier gingen we er vanuit dat Cosis vooral zo goedkoop mogelijk wil huren om tekorten in de zorg te compenseren. Door onze businessmodellen met elkaar te delen, kregen we een realistischer beeld van elkaars positie. Het werd duidelijk dat Cosis te maken heeft met het Normatieve Huisvestingscomponent (NHC), waarin recent wijzigingen zijn doorgevoerd. Bij die discussies merk je dat het fijn is om er een onafhankelijke partij bij te hebben. Jullie kennen beide sectoren en hebben een helder overzicht van het soort knelpunten.”

Dus je krijgt ook meer inzicht in elkaars financiële mogelijkheden en beperkingen?

“Ja precies. Het is nu voor iedereen duidelijk met welke financiële componenten je als zorgorganisatie en corporatie te maken hebt. We verdelen het zoet en zuur en doen beide water bij de wijn om tot een goed contract te komen. Of het nu gaat om huurprijzen, de verdeling van onderhoud of andere aspecten in het huurcontract. We zien elkaar dus echt meer als partners. Dat zorgt dat je écht samen probeert om tot een schappelijk voorstel te komen dat voor beide partijen fijn is: een eerlijke huurprijs, een eerlijke verdeling van onderhoud, en andere eerlijke afspraken.”

Welke rol heeft een externe partner in dit proces?

“Een onafhankelijke begeleider zorgt dat er genoeg ruimte is voor beide partijen. We verschillen als organisatie enorm en hebben andere belangen. Het leek ons daarom slim om met een externe partij in zee te gaan die het complete plaatje heeft en de leefomgeving van beide partijen kent. Zo krijg je naast procesbegeleiding ook direct specialistische kennis en inzicht over de gang van zaken bij vergelijkbare organisaties in beide sectoren. Een goede beslissing, want het was heel effectief. Het wederzijdse begrip heeft de samenwerking goed gedaan.”

Wat waren de belangrijkste leerpunten in dit proces?

“Voor ons beide was dat toch wel het inzicht in elkaars situatie. Daardoor is er nu op diverse vlakken een veel betere en diepere verbinding. Voorheen vond deze verbinding vooral op managementniveau plaats, waar relatief weinig struikelblokken waren. De discussies speelden vooral in de uitvoering. Inmiddels weten de collega’s van Cosis en Lefier elkaar daar beter te vinden en is er meer begrip voor elkaars situatie.”

En is een standaard overeenkomst nu het resultaat?

“Nee, dat is helaas niet gelukt. Tijdens het proces werd duidelijk dat die aanpak niet bij onze situatie paste. We hebben de belangrijke punten zoals huurprijs, onderhoud en contractvormen besproken. Daarin hadden zowel Cosis als Lefier reële standpunten en kwamen we inhoudelijk tot oplossingen. Helaas bemoeilijkt de juridische kant van de extramuralisering de situatie, waardoor een standaardovereenkomst niet haalbaar is.”

En in hoeverre ben je tevreden met dit resultaat?

“Het doel was om tot een standaardovereenkomst te komen. Dat is niet gelukt en toch zijn we heel tevreden over het eindresultaat. De standaardovereenkomst is voor nu niet haalbaar als gevolg van extramuralisering en andere ontwikkelingen in zorgvastgoed. Daar hebben we voor nu vrede mee. We zijn heel tevreden met wat het traject heeft opgeleverd: wederzijds begrip waardoor we sneller op één lijn zitten. Dat zorgt voor zoveel meer efficiëntie op alle vlakken.”

Heb je nog tips voor andere corporaties?

“Verdiep je in het perspectief van de ander en neem er écht de tijd voor. Doe dit met een brede groep collega’s. Bij de bijeenkomst waren diverse collega’s vanuit verschillende functies van Cosis en Lefier aanwezig. Alle betrokken partijen zaten aan tafel, en dat bleek heel efficiënt. Wanneer slechts één functie vertegenwoordigd is, zie je al snel belangrijke zaken over het hoofd.”

Inzicht in elkaars perspectief is dus het sleutelwoord?

“Zeker. Wat begon als een vraag naar standaardisering heeft geresulteerd in wederzijds begrip en maatwerk. Ons advies: zoek de samenwerking op met andere corporaties en zorgorganisaties. Kijk gezamenlijk waar je tegenaan loopt en ga na of je elkaar goed genoeg kent. Collega’s vanuit beide organisaties waren van mening dat we dit gesprek al veel eerder hadden moeten voeren. Dat geeft wel aan hoe succesvol het was. Het helpt om betere keuzes te maken in een wereld die voor beide sectoren een uitdaging is.”

Meer weten over actualiseren van huurcontracten?

Heeft u ook huurcontracten die zijn gebaseerd op specifieke, verouderde regelgeving in de zorg? Of wilt u eens sparren over uw huurcontracten en of het nodig is om hier actie op te nemen? Vernieuwde huurcontracten geven beide partijen een betere controle over de situatie. Onze adviseurs denken graag met u mee over de mogelijkheden. Stel uw vraag via onderstaand formulier of neem direct contact op met Michiel Majoor.

Zelf aan de slag met een opleiding?

Ben je op zoek naar verdieping op dit onderwerp? Tijdens de nieuwe leergang Wonen en zorg ontdek je de kansen en valkuilen van dit speelveld. Het programma helpt je om strategische keuzes te maken voor woon(zorg)producten.

Wil je juist meer leren over de beschikbare bekostiging en de wijze waarop je tot een transparante, toekomstbestendige huurprijs voor zorgvastgoed komt. Bekijk dan de training ‘De businesscase van zorgvastgoed’.

Zelf aan de slag met een opleiding?

Ben je op zoek naar verdieping op dit onderwerp? Tijdens de nieuwe leergang Wonen en zorg ontdek je de kansen en valkuilen van dit speelveld. Het programma help je om strategische keuzes te maken voor woon(zorg)producten.

Wil je juist meer leren over de beschikbare bekostiging en de wijze waarop je tot een transparante, toekomstbestendige huurprijs voor zorgvastgoed komt. Bekijk dan de training ‘De businesscase van zorgvastgoed’.

  • Michiel Majoor
    Michiel Majoor Senior adviseur woningcorporaties en zorginstellingen Meer info

Relevante opleidingen

Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inzicht in verschillende sturingsmodellen
  • Actuele kennis over bekostiging vastgoed vanuit de Wlz
  • Alles over bekostigingsvormen (intramuraal met verblijf, VPT, MPT, PGB)
  • Investeringen op een verantwoorde wijze beoordelen
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Effectief borgen van regels en beleid
  • Compliance eisen en risicomanagement
  • Toetsingskaders voor bestuur en toezicht
  • Opstellen control framework
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Historische kostprijs, bedrijfswaarde en marktwaarde
  • Tijdswaarde van geld, exploitatiekasstromen en disconteringsvoet
  • Factoren van invloed op waardebegrippen
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inzicht in spelers zorgmarkt
  • Eisen en beoordelen businesscase
  • Opbouw van huurovereenkomst
  • Beoordelen risico’s zorgvastgoed
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inzicht bekostigingsstructuur zorg
  • Impact care en cure op vastgoed
  • Actualiteit en dynamiek sector
  • Integratie in portefeuillestrategie
Belastingen

Wat leer je?

  • Inzicht in de actuele ontwikkelingen en de impact rondom fiscaliteit.
  • Welke fiscale vragen u kunt stellen vanuit je rol als toezichthouder.
  • Inzicht in (fiscale) risico’s en sturingsmogelijkheden bij de corporatie.
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Opgaven te vertalen naar strategische sturing
  • Portefeuilleplan inhoudelijk beoordelen en opstellen
  • Wensportefeuille vertalen naar een haalbare portefeuillestrategie
  • Transformatieprogramma formuleren voor assetmanagement
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Verschillende rentemanagementstrategieën
  • Ontwikkelingen inflatie, marktrente en beleidsrente
  • Vereisten WfZ en NZa gebruik rentederivaten
  • Financierings- en rentebeleid en governance kaders
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Wat onrendabel investeren is
  • Op verantwoorde wijze toch onrendabel kunnen investeren
  • Op hoofdlijnen grenswaarden bij je corporatie bepalen
  • Een transformatieprogramma bepalen
  • De financiële kaders en de keuzes die je hierin kunt maken
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Het effect van de wijzigingen in de beleidswaarde
  • Waarom deze worden doorgevoerd
  • Wat je moet inrichten om de beleidswaarde vast te stellen
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Op hoofdlijnen grenswaarden bij je corporatie bepalen
  • De relatie tussen financieel rendement en maatschappelijke inzet
  • Kritisch nadenken over volkshuisvestelijke inzet en financiële continuïteit
  • De financiële kaders en de keuzes die je hierin kunt maken
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Basiskennis van het thema ESG
  • Wat binnen de E, S en G de meest relevante onderwerpen zijn voor woningcorporaties
  • Recente ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving, vanuit toezichthouders, sectorfinanciers en andere stakeholders
  • Best-practices op het thema ESG binnen en buiten de sector
  • Waar de mogelijke kansen en uitdagingen liggen
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Strategische beleidsinzichten van de Rijksoverheid
  • Impact van Rijksbeleid op vastgoedstrategie
  • Randvoorwaarden voor optimale woonzorgomgevingen
  • Juridische mogelijkheden bij huur- en samenwerkingsovereenkomsten
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • Inhoud en achtergrond van het Rijksbeleid
  • Inzicht in vastgoedproducten
  • Meer over financiële (on)mogelijkheden
  • Selectiecriteria voor zorgpartners
Zorgvastgoed

Wat leer je?

  • De rechten en plichten van huurder en verhuurder
  • Welke soorten huurovereenkomsten er bestaan
  • Handvatten voor samenwerkingsafspraken
  • Opzeggingsmogelijkheden
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Inzicht kerngetallen en rendementen
  • Samenhang financiële thema’s
  • Beslissingen en afwegingen maken
  • Intern de juiste vragen stellen
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Financiële basiskennis
  • Inzicht begrippen en denkwijzen
  • Stukken interpreteren en beoordelen
  • Vragen stellen als sparringpartner
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Waarde van rentmeesterschap
  • Prio’s duurzaam bedrijfsmodel
  • Impact van functionele veroudering
  • Bepalen optimale beleidsmix
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Vertalen van portefeuille naar beheer
  • Sturen op prestatie complexen
  • Opstellen van exploitatiestrategie vastgoed
  • Rendementsbepaling op complexniveau
Risicomanagement

Wat leer je?

  • Inzicht in risico’s en verbinding met prestaties
  • Pragmatisch te kijken naar risico’s
  • Effecten van beheersmaatregelen
  • Hanteren van ‘kansen pakken’ en ‘risico’s vermijden’
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Samenhang financiële thema’s
  • Wet en regelgeving voor de sector
  • Beoordelen financiële gevolgen
  • Intern de juiste vragen stellen
Inkomensregistratie

Wat leer je?

  • Spelregels rondom passend toewijzen
  • Inzicht in loonstroken en specificaties
  • Uitzonderingssituaties registreren
  • Ervaring door te oefenen
Risicomanagement

Wat leer je?

  • Het belang en proces van risicomanagement begrijpen en toepassen.
  • Risico’s en beheersmaatregelen effectief in kaart brengen en beoordelen.
  • Risicobereidheid vaststellen en ermee werken.
  • Inzicht in rollen en verantwoordelijkheden binnen risicomanagement.
Investeren

Wat leer je?

  • De spelregels bij rekenen
  • Opstellen projectinvestering
  • Consequenties rendementskengetallen
  • Inzicht door te oefenen
Investeren

Wat leer je?

  • Toetsten vanuit invalshoeken
  • Opstellen gezond en werkbaar kader
  • Impact onrendabel investeren
  • Normeren van projecttoetsing
Inkomensregistratie

Wat leer je?

  • Spelregels rondom passend toewijzen
  • Inzicht in loonstroken en specificaties
  • Uitzonderingssituaties registreren
  • Ervaring door te oefenen
Belastingen

Wat leer je?

  • Spelregels rondom BTW
  • Inzicht in specifieke situaties
  • Beoordelen van facturen
  • Besparen van kostbare tijd
Woningwet

Wat leer je?

  • Ins en outs servicekosten
  • Inzicht in verdeelsleutels
  • Wat wel en niet belangrijk is
  • Spelregels bij VvE’s
Investeren

Wat leer je?

  • Spelregels rekenen aan vastgoed
  • Reken op basis van kasstromen
  • Waardebegrippen bij vastgoedwaarde
  • Beleidswaarde en marktwaarde
Investeren

Wat leer je?

  • Spelregels rekenen aan vastgoed
  • Reken op basis van kasstromen
  • Waardebegrippen bij vastgoedwaarde
  • Beleidswaarde en marktwaarde
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Inzicht in beoordelingscriteria
  • Alles over bijstuurinstrumenten
  • Opstellen financieel sturingskader
  • Rol van eigen vermogen en ORT budget
Begroten

Wat leer je?

  • Nieuwste vormvereisten en regels
  • Praktische tips opstellen jaarrekening
  • Inzicht in samenhang van onderdelen
  • Jaarrekeningen lezen en interpreteren
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Opstellen portefeuillestrategie
  • Randvoorwaarde en bouwstenen
  • Integreren duurzaamheidsvisie
  • Samenhang vastgoed- en financiële sturing
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Het bedrijfsmodel van de corporatie(sector).
  • Belangrijkste elementen en samenhang in vastgoed- en financiële sturing.
  • Financiële en vastgoedsturing in maatschappelijke context.
  • Inzicht in financierings-, performance- en risicoratio’s.
  • Inzicht in soft controls en balans tussen hard en soft controls.
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Fraudesignalen en kunt frauderisicofactoren identificeren
  • Opstellen van frauderisicoanalyse/compliance analyse
  • Mogelijke impact van frauderisico’s evalueren
  • Inzetten van maatregelen voor beperken fraude- en compliance risico’s
Begroten

Wat leer je?

  • Gestructureerd opstellen van begrotingsproces
  • Jaarlijkse doelstellingen vertalen naar financiële input
  • Impact van aanpassingen op financiële ratio’s
  • Opstellen balans, verlies- en winstrekening en het kasstroomoverzicht
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Het ESG thema in een notendop
  • Kansen en risico’s voor uw organisatie
  • Ontwikkelingen rondom wet- en regelgeving
  • ESG best-practices van binnen en buiten de sector
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
Control & Compliance

Wat leer je?

  • Actuele kennis 3-LoD model en 3-LM
  • Dillema’s begrijpen en afwegen
  • Inzicht in processen 1e, 2e en 3e lijn
  • Grip op de verantwoordelijkheden
Control & Compliance

Wat leer je?

  • De belangrijkste uitgangspunten van de EPV 2.0
  • Inzicht in de impact voor de bewoner, woning, organisatie en financiën
  • De waarde van de EPV voor de eigen organisatie in schatten
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Verschillende vormen van samenwerking
  • Begrijpen wanneer welke vorm toepasselijk is
  • Voor- en nadelen van de diverse vormen
  • Inzicht in de kosten en opbrengsten

Wat leer je?

  • Welke projectadministratie vorm bij je corporatie past
  • De verschillende rollen en belangen inzien
  • De risico’s binnen projectmanagement
  • Benodigde tools voor projectrapportage
Platform

Wat leer je?

  • Kennis uitwisselen
  • Zelf thema’s bepalen
  • Inspiratie en sparren
  • Praktijkinbreng
AI

Wat leer je?

  • AI inzetten voor financiële analyses en rapportages
  • Microsoft Copilot en Power BI AI-functies toepassen
  • AI-pilots opzetten en uitvoeren
  • Use cases identificeren en implementeren
AI

Wat leer je?

  • Inzicht in impact AI op financiële functies
  • AI-roadmap ontwikkelen
  • ROI van AI-projecten beoordelen
  • Governance en risico’s rond AI
Financieel sturen

Wat leer je?

  • Financiële ratio’s, zoals ICR en LTV begrijpen
  • Inzicht in financiële effect strategische keuzes
  • Volkshuisvestelijke prioriteiten beter afwegen
  • Meer wederzijds begrip
Belastingen

Wat leer je?

  • Regie nemen in fiscale processen
  • Kansen en risico’s omzet- en overdrachtsbelasting
  • Je kent de risico’s en regelingen bij loonbelasting
  • Verschillende fiscale processen en aandachtspunten
Belastingen

Wat leer je?

  • Alles over fiscale regelgeving
  • Basisbeginselen corporatiebelastingen
  • Oefenen met bijzondere fiscale situaties
  • Gesprekspartner op fiscaal gebied
Belastingen

Wat leer je?

  • Kansen en risico’s omzetbelasting
  • Oefenen met praktijkvoorbeelden
  • Benodigdheden voor dossier Belastingdienst
  • Regelgeving Wet Keten Aansprakelijkheid
Belastingen

Wat leer je?

  • Alles over fiscale regelgeving
  • Opstellen raamwerk fiscale aangifte
  • Oefenen met bijzondere fiscale situaties
  • Gesprekspartner op fiscaal gebied

Relevante artikelen

Start typing and press Enter to search